Hafızlık

HAFIZLIK ÖNCESİ HAZIRLIK DÖNEMİ

  • Kesin kaydı yapılan öğrencilerimizin başkanlığımız mevzuatına uygun sınıfları oluşturulur.
  • Her bir öğrenci Kur’an-ı Kerim bilsin veya bilmesin Elif Ba Cüzünden eğitime başlatılır.
  • Diyanet İşleri Başkanlığımızın mevzuatında yer alan, Siyer-i Nebi, İtikat, İbadet ve Ahlak dersleri sınıf öğretmenleri tarafından, okul idaresinin hazırlamış olduğu program çerçevesinde verilir.
  • Bu dönem azami 8 aydır.

Bu dönemde:

  1. Elif Ba cüzünün bitimini mütakip Kur’an-ı Kerim’e başlatılır. 10 hatim yaptırılır, bu 10 hatim tecvit ve talimli olarak gerçekleştirilir.
  2. Amme cüzü, Yasin , Tebareke, Fetih, Rahman, Kıyame sureleri ezberletilir.

Yukarıdaki aşamalardan sonra;

Öğrencimizin hafızlığa başlayıp başlamayacağına öğretmenlerimizden oluşturulan komisyon karar verir. Komisyondan geçemeyen öğrencilerimize bir haftalık ek süre verilir ve komisyon yeniden toplanıp karar verir.

5) Bu öğretmenlerimizden oluşan komisyonun öğrencilere soracağı sorular aşağıdaki başlıklardan oluşur:

  1. a) Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma ve ezberlediği sureler ( Amme cüzü, Yasin, Tebareke, Fetih, Rahman, Kıyame)
  2. b) Tecvit,
  3. c) Dinî Bilgiler,

Diyanet İşleri Başkanlığının belirlediği,

İtikat,
İbadet,
Siyer-i Nebi,
Ahlak. 

6)         Ek süre sonunda yapılacak ikinci sınavda da başarılı olmayan öğrencilerimize dönem sonunda (Haziran) İlçe Müftülüğü tarafından yapılan sınavda başarılı olmak kaydıyla “Kur’an-ı Kerim’i Yüzünden Okuma Belgesi” verilerek mezun edilir.

 

HAFIZLIK DÖNEMİ (EZBERLEME)  VE SÜRELERİ

1)   Hafızlık dönemi, hazırlık dâhil en fazla üç yıldır.

1.Yıl,

  1. a) Öğrenci, eğitim-öğretimin başlamasından itibaren, mayıs ayına kadar ortaokulda hangi sınıftaysa okuluna devam eder ve bu kitapçığımızın beşinci sayfasında geçen hafızlık öncesi hazırlık dönemini de sürdürür.
  2. b) Hafızlık öncesi 8 aylık dönemin başlamasından iki ay sonra, daha sonraları da her ayın sonunda okulumuz yönetici ve öğretmenlerinden oluşan komisyonun başkanlığında seviye tespit imtihanları yapılır.
  3. c) Hafızlık öncesi dönemde istenilen şartları önceden bitiren öğrencilerimiz için komisyon kararı ile hafızlığa başlatılabilir.

2.Yıl,

  1. a) Öğrencimiz ortaokulda bulunduğu sınıfta kayıt dondurma hakkını kullanarak hafızlığına devam eder. Bu yılın sonunda ağustos ayı itibariyle öğrencimizin her cüzden en az tek çiğ üzerinden 13 sayfayı bitirmiş olması esastır.
  2. b) Kayıt donduran öğrencimiz, sene sonunda okulunda oluşturulan komisyonun yapacağı sınav sonunda başarılı olmak kaydıyla bir üst sınıfa geçer.

3.Yıl,

  1. a) Öğrencimiz okuluna devam etmeyip sınıfta kalarak hafızlık eğitimini sürdürür.
  2. b) Hafızlık eğitimini sürdüren öğrencimiz bu yılın aralık ayının bitimi ile hafızlığını bazen iki çiğ de alarak bitirmiş olmalıdır.

2)Hafızlığa başlayan öğrencimiz,  dört ayda bir öğretmenlerimizden oluşan komisyon tarafından ezberlemiş olduğu sayfalardan sınava tabi tutulur.

3) Hafızlık döneminde belirtilen bu kriterlere uymayan öğrencinin durumu; İlçe Müftülüğümüz tarafından oluşturulan hafızlık tespit komisyonu,  kurs yöneticisi ve öğretmenlerden oluşan heyetin ortak görüşlerinden hareketle Başkanlığımız mevzuatına uygun kararın neticesi öğrenci velisine bildirilir.

4) Hafızlık yapan öğrencinin bir ayda yirmi dört (24) ders vermesi gerekir. Öğrencinin ders vermesi mazeretsiz olarak yirmi (20) dersin altına düşerse:

  1. İdareci ve öğretmenlerden oluşan komisyon, öğrencinin durumunu görüşerek kendisiyle paylaşır.
  2. Durumun tekrarında ise kurs idaresi tarafından psikologla görüştürülür.
  3. (a)ve (b) fıkralarındaki önlemlere rağmen, öğrencinin çalışmalarından ve gayretinden istenen sonuç alınamadığında, kurs idarecimiz durumu öğrenci velisiyle paylaşır.
  4. Bütün bu önlemlere rağmen öğrencimiz hafızlıkta başarılı olamazsa Müftülüğümüzle de görüşülerek öğrencimiz, İlçe Müftülüğü tarafından açılan imtihana girerek dönem sonunda (haziranda) Kur’an-ı Kerim’i yüzüne okuma belgesi verilerek mezun edilir.

HASLAMA DÖNEMİ (PEKİŞTİRME DÖNEMİ)

Öğrenci, sınıf öğretmeninde en az 2 (iki) haslama yaptıktan sonra, o senenin haziranına kadar, her ay kurs içerisinde oluşturulan komisyon tarafından sınava tabi tutulur.

Ayrıca;  öğrencilerimizin Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından  yapılacak  olan hafızlık sınavlarında (Haziran, Eylül, Ocak )başarılı olabilmeleri için,

1) Kurs yöneticimiz ve İlçe Müftülüğümüzce yapılacak bir planlama dahilinde ilçemizin camilerinde öğrencilerimizin mukabele okuması,

2) Kursumuzdaki öğretmenlerimiz tarafından oluşturulan komisyon kararıyla, bu öğrencilerimizin kampa alınması, çevre camilerin liyakatli hafız hoca efendilerinden de istifade edilmesi sağlanır.

KUR’AN KURSUMUZDA HAFIZLIK DERSLERİ

DİNLEME USUL VE ESASLARI

 1) Ezber okuma usulümüz, Hz.Peygamber (s.a.v.) Efendimizin Ramazan ayının bitimine on gün kala itikâfa girdiklerinde Cebrail (a.s.) ile birlikte Kur’an-ı Kerim’i karşılıklı mukabele etmeleri (birbirlerine okumaları) esasına dayanır.

2) Hafızlık yapan öğrencimiz dersine başladığında öğretmeni tarafından son sayfasına kadar bizatihi dinlenir.

Örneğin, öğrencinin 20 sayfayla gittiğini ve birinci cüzü okuduğunu kabul edelim; “euzu besmele

1)

Fatiha Suresi

اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَم۪ينَۙ ﴿2﴾ اَلرَّحْمٰنِ الرَّح۪يمِۙ ﴿3﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدّ۪ينِۜ ﴿4﴾ اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَع۪ينُۜ ﴿5﴾ اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَق۪يمَۙ ﴿6﴾ صِرَاطَ الَّذ۪ينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْۙ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّٓالّ۪ينَ ﴿

tekrar  besmele

Bakara Suresinin ilk ayeti, Elif Lam Mim الٓمٓۚ        cüzün son sayfası-, son ayeti تِلْكَ اُمَّةٌ قَدْ خَلَتْۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْۚ وَلَا تُسْـَٔلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ۟ ﴿141        Sadakallahülaziym.” şeklinde olmalıdır.

3)Hafızlık yapan öğrencimize  en fazla  iki çiğ sayfa ezber verilir.

4) Öğrencimizin hafızlığı çabuk bitsin niyetiyle, has sayfaları  bıraktırılarak sadece çiğ sayfalarının dinlenmesi yasaktır.

5) Dersler, talim ve tecvit  kurallarına uygun olarak dinlenir.

3) Öğrencilerin Ders Çalışma Usulleri:

  1. a) Öncelikle hafızlık hocası, öğrencisinin hiç ezberlemediği ham sayfayı yüzünden okutmalıdır.
  2. b) Ezberleme usul ve teknik bilgileri vererek öğrencisini bilgilendirmelidir.
  3. c) Hafızlık hocası öğrencisini diğer bir öğrenci arkadaşıyla eşleştirmelidir. Bu, en az iki, en çok dört kişiden oluşturulmalıdır.

Örneğin, eşleştirilecek öğrenciler Ahmet ile Mehmet olsun. Ahmet ile Mehmet; ham sayfalarını (çiğlerini), pişmiş sayfalarını yaptıklarında birbirlerini dinlerler. Buna “dinleşme” denir.

Bu örneğe göre hafızlığını bitiren bir öğrencimiz, iki kere haslayarak hafızlığını bitirmiş olur. (Üç kişiyle dinleşirse üç, dört kişiyle dinleşirse dört kez haslayarak hafızlığını bitirmiş olur.)